Teisipäev, 8. juuni 2010

Apastamba darmasuutra. II raamat

3. juuni 2010

*
Seksuaalvahekorra reeglid
Mees ei tohiks päevasel ajal seksida. Kui tema naisel on "jooksuaeg"¤, peab mees naisega seksima, nagu ta lubas oma abieluvandes. Ja kui naine seda soovib, võib mees naisega seksida ka väljaspool kiimaperioodi¤¤/.../. Naisele tohib seksuaalselt läheneda vaid selleks määratud riietuses. Naise kaisus tohib lamada vaid vahekorra ajal; pärast vahekorda lamagu nad eraldi ja hiljem puhastagu mõlemad end veega. Nad võivad puhastuda ka plekid maha hõõrudes, vett lonksates ja oma kehale vett pritsides.
¤ 'jooksuaeg' - when his wife is in season; - tollal arvati, et naine on viljakas ja ihar kohe pärast menstruatsiooni.
Võimalik, et asi on lihtsalt selles, et mees on 'niigi kaua kannatanud' ja mehi abistav reegel peaaegu käsib naisel pärast mensi lõppu kohe seksida ("kallis, tulin oma abielukohustusi täitma!").
¤¤ 'kiimaperiood' - vihje sellele, et naised ei suuda end (oma ihasid) niimoodi talitseda ja ohjeldada nagu mehed.

* Mees ei tohiks süüa selle toitu, keda ta vihkab, või kes vihkab teda; või selle, kes teda mõnes patus kahtlustab, või keda mees ise mõnes patus kahtlustab; 'sest see mees' - nii on öeldud - 'sööb teise mehe kurjust'.

* Kui külaline on saabunud vankris, tuleb ta saata vankrini. Teistele tuleb saates järgneda, kuni külaline annab loa lahkuda. Kui külaline seda teha unustab, võib võõrustaja küla piirile jõudnuna tagasi pöörduda.
Päris huvitav reegel. Võimalik, et see on seotud külastaja ohutusega, et külaelanikud võõrast ei tülitaks. Eks veidi veider on, et hea komme nõuab külalise kannul käimist, mitte tema saatmist tema kõrval käies ja juteldes.


5. juuni 2010

* Eraku/targa eine koosnegu 8 suutäiest, metsaelaniku eine koosnegu 16 suutäiest, majaperemehe eine 22 suutäiest ja õpilane võib süüa piiramatult.
Mees, kes on süüdanud kolm rituaalset tuld, kiimas härg ja õpilane - need kolm saavad oma ülesannetega hakkama ainult siis, kui nad korralikult söövad.

*
Kerjamise reeglid
Kerjamiseks ei sobi järgmised põhjused: et maksta õpetajale, et viia läbi abielupidustus, ohvritalituse jaoks, oma vanemate toetamiseks, ja kui väärikas inimene peaks seetõttu kohustusliku teo katkestama. Isude rahuldamine ja oma meeleorganite hellitamine ei ole almuse palumiseks kohased põhjused, ja majaomanik ei peaks sellistele põhjustele tuginevatele palvetele tähelepanu pöörama.

*
Eeliste reeglid
Tee kuulub kuningale, välja arvatud juhul, kui ta kohtab braahmanit - sellisel juhul kuulub tee braahmanile. Kõik peavad teed andma kaarikutele, rasket koormat kandvatele inimestele, haigetele ja naistele; niisamuti peavad madalamasse seisusesse kuuluvad inimesed teed andma kõrgemast seisusest inimesele. Samas tuleks omaenda heaolu silmas pidades alati teed anda poolearulistele, väljaheidetutele, joodikutele ja hullumeelsetele.


8. juuni 2010

* Braahman peaks hoiduma järgmistest asjadest: või, võipiim, õlikook, mesi, liha, must vili (black grain - ma ei tea, mida see tähendab), toidust, mille on andnud šuudra või keegi teine, kelle toitu on keelatud süüa, ohverduseks sobimatust toidust, valetamisest, vihastamisest ja kõigest, mis võib kelleski teises viha äratada. Neist kaheteistkümnest asjast peab inimene hoiduma, kui ta ihaldab head mälu, kuulsust, tarkust, õndust ja jõukust.

Mähkinud end nabast põlvedeni riidetükki, peaks mees kümblema koidikul, keskpäeval ja päevaloojakul; sööma küpsetamata toitu; mitte otsima varju; veetma päeva püstijalu ja öö istukil. Kui seda teha terve aasta, võrdub selle vande täitmine 48-aastase õpipoisi-perioodi läbimisega.

* Jupike jõukuse majjatoomise riitusest:
Seejärel - kui just väga tugev tuul ei puhu - peaks ta istuma näoga lõuna-suunas ja sööma vaikides. Tuleks siiski meeles pidada, et kui mees einestab näoga lõuna suunas istudes, lühendab see tema ema eluaastaid.
No uskumatu ebausk :D

* Käitumisreegleid:
Ei tohiks seista tuhal või aganatel, pesta jalgu hõõrudes üht jalga teisega, asetada üht jalalaba teise peale, jalgu kõlgutada, jalga üle põlve panna, küüsi nagistada, sõrmeliigeseid ilma mõjuva põhjuseta naksutada ja teha muid keelatud asju.

Braahman peaks jõukaks saama dharma-järgsel moel, jagama oma omandit väärikate inimestega, mitte andma oma vara vääritutele, kui need talle endast just ohtu ei kujuta, lepitama inimesi omavahel ja nautima elu viisidel, mida seadused ei keela. Nii saavutab ta mõlemad maailmad.

Maksude kogumine
Kuningale tuleb seadusega ette nähtud maksud korralikult tasuda. Järgmised inimesed on maksude maksmisest vabad: veeda-õpetlased, kõikide seisuste naised (normaalne! - pole õigusi, pole ka kohustusi), poisid enne puberteeti, need, kes õpingute tõttu kellegi teise majas elavad, dharma'le pühendunud askeedid, isiklikest teenritest šuudrad, pimedad, lollakad, kurdid ja haiged ning need, kes ei tohi vara omada.

* Ei tohi karistada inimest, kes varastab toitu oma elu päästmiseks.

Ja ka teine Apastamba dharmasuutra on läbi...

Kommentaare ei ole: