Kolmapäev, 2. juuni 2010

Apastamba dharmasuutra. I raamat

Hakkan seda tekstikest jupphaaval täiendama. Iga täiendus ilmub vastava kuupäevanumbri all. Katsun meeles pidada, et tuleb muuta ka 'publitseerimise' kuupäeva 'options'ite alt. Kui keegi peale minu järgesid lugeda tahab, siis tuleb aga muudkui altpoolt vaadata, kas on ilmunud uus kuupäev uue tekstiga :)

30. mai, 2010


* On neli klassi (kasti, seisust): braahmanid, kšatrijad, vaišjad ja šuudrad. Iga eelnev klass on talle järgnevatest kastidest sünni poolest ülem. Need, kes pole šuudrad ja pole süüdi kuritegudes, võivad läbida initsiatsiooni/pühitsuse, õppida veedasid ja läita pühasid tulesid, ning nende riitused kannavad vilja. Šuudrad peavad teisi seisusi teenima; mida kõrgemat seisust nad teenivad, seda suurem on nende õitseng.

* Kui /braahmani seisusest/ inimese isa ja ka vanaisa pole initsiatsiooni läbinud, kutsutakse neid 'braahmani-tapjaks'
¤ Väljendit 'braahmani-tapja' kasutatakse nii nende puhul, kes on tapnud braahmani-seisusest inimese, kui ka nende puhul, kes pole veeda-õpetust läbi teinud ja on sellega tapnud oma sisima braahmani.


* Õpilane peab kõiges oma õpetajale alluma, välja arvatud käsud, mille täitmine oleks patt, mille tagajärjeks oleks seisuse kaotamine. Ta tegutseb õpetaja heaolu suurendamise nimel, ei hakka talle kunagi vastu, istub ja magab õpetaja omast madalamal asemel.
Ta ei söö rituaalset toitu¤, vürtse, soola, mett või liha. Ta ei maga päeval, ei lõhnasta ennast, ei astu seksuaalsuhetesse ega edvista. Ta ei pese oma keha.¤¤ Kui ta ennast ära määrib, võib ta end siiski õpetaja pilgu alt eemal pesta. Kui ta kümbleb, ei tohi ta mõnuga pladistada, vaid peab pulksirgelt sisse kargama.

¤ 'Rituaalne toit' on jumalatele või esivanematele rituaalselt pakutav toit.
¤¤ Õpilaseks olemise aega käsitletakse nagu patukahetsuse perioodi. Enda mitte pesemine on omalaadi askees, kuid samas nõutakse rituaalsete veeprotseduuride läbiviimist, mida aga ei peeta mitte pesemiseks vaid rituaalseks puhastumiseks. Rituaalse ebapuhtuse perioodidel, nagu pereliikme surma järel ja menstruatsiooni ajal, ei tohi inimesed end samuti pesta, kuna pesemine on riitus, mis väljendab puhtuse taastamist. Õpilasepõlve lõppu aga tähistab rituaalne kümblus (mis sümboliseerib uude seisundisse jõudmist), mille järel õpingud lõpetanud nooruk kaunistab oma keha, kasutab lõhnaaineid ja kannab lillevanikuid.

* Õpilane ei tohi pealt vaadata tantsimist, külastada hasartmängukohti ja laatasid. Ta ei tohiks järele anda lobisemissoovile vaid peaks kuulujutud enda teada hoidma. Ta ei tohiks tegelda meelelahutusega neis kohtades, kuhu võib sattuda ka tema õpetaja. Naistega peaks ta rääkima vaid vajaduse korral. Ta peab olema armastusväärne, rahulik, ennast kontrolliv, tagasihoidlik, kindlameelne, energiline, viha talitsev ja kadedusest vaba.

* Hommikuti ja õhtuti läheb õpilane oma kerjakausiga välja toitu kerjama ja toob kõik, mis ta saab, oma õpetajale. Pühakirjas on öeldud: "Kui naine keeldub andmast toitu pühendunud õpilasele, jätab õpilane tema pere ilma ohvriandidest, kingitustest, andidest, järeltulijatest, karjast, pühadest õpetustest ja toidutagavaradest. Kunagi ei tohi kerjusmunkadele toitu andmast keelduda, sest nende hulgas võib olla üks, kes selle vande täidab."

* Annetatud toitu ei tohiks käsitleda ülejääkidena.¤
¤ Sanskriti termin ucchista viitab kõige sagedamini toidule, mis on söömisest üle jäänud. Selliseid jääke peetakse ülimalt ebapuhasteks. Omadussõnana aga viitab see termin inimesele, kes on ebapuhtaks muutunud kokkupuute tõttu sellise toiduga. Niisiis on inimene pärast sööki ucchista, kuni ta on sooritanud ettenähtud puhastusriituse.

Terminil on ka lisatähendusi:
1) sööja, söödud toit ja taldrik, millelt söödi, on ucchista, kuna söömise ajal puutuvad need kokku suu sisemusega;
2) söök, mis on pärast söömise lõpetamist taldrikule jäänud, on ucchista;
3) toiduvaagnale, millelt toitu serveeriti, jäänud toit on samuti ucchista;
4) pärast serveerimist potti jäänud toit on ucchista.
/Eks see kõik on ilmselt selleks, et inimesed ei sööks India kuumuses roiskunud toitu. Mõelda vaid, kui teadlik peab olema perenaine, kes peab kokkuhoidlik olema: ei tohi teha nii palju toitu, et seda peaks ära viskama, ja samas peab tegema piisavalt toitu, et mees, pojad ja võimalikud külalised kõhu täis saaksid. Raske, raske..../
5) inimene on ucchista pärast 'uriini või ekskrementide väljutamist' /:D/ ja enne puhastust.

Mõnda tüüpi ucchista on hea ja seda võib süüa. Üldine reegel on, et inimesest endast kõrgema isiku toiduülejääke võib süüa. Nii võib naine süüa oma mehe toiduülejääke, õpilane õpetaja toiduülejääke ja igaüks võib süüa rituaalse jumalatele pakutud ohvritoidu ülejääke.

Braahman palugu toitu öeldes: "Emand, anna süüa."
Kšatrija palugu toitu öeldes: "Anna, emand, süüa."
Vaišja palugu toitu öeldes: "Anna süüa, emand."

See on, et keegi 'oma kohta' ei unustaks...

Saadud toit tuleb asetada õpetaja ette. Õpilane võib süüa, kui õpetaja teda kutsub. Õpilane ei tohiks kunagi kerjata toitu vaid enda tarbeks.

Kui toit on söödud, peab ta ise oma kausi puhtaks pesema. Toitu järele jätta ei tohi. Kui ta ei suuda kõike ära süüa, peaks ta ülejäägid maha matma, vette viskama või asetama majateenri ette.


31. mai 2010

* Igal õhtul peab ta oma õpetaja uneks valmis seadma, pestes ja masseerides tema jalgu. Kui talle selleks luba antakse, võib ta ka ise puhkama heita, pidades hoolikalt silmas seda, et ta oma jalgu õpetaja suunas ei sirutaks.

Maas istudes peab õpilane vaatama, et tuul tema poolt õpetaja peale ei puhuks - sel juhul peaks ta kohta vahetama. Õpilane ei tohi õpetaja juuresolekul istudes käele nõjatuda ega end millegi vastu toetada. Kui õpetaja seisab, peab seisma ka õpilane. Kui õpetaja istub, ei tohi õpilane lamada. Kui õpetaja midagi teeb, peab õpilane end seda ise tegema pakkuma.

* Õpetaja ei tohi imetlevalt rääkida oma õpilasele kuuluvatest esemetest, lootusega need endale saada.

* Veedasid ei tohi retsiteerida looma seljas istudes. Veeasid ei tohi retsiteerida, kui välku lööb, kui eesel kisendab, kui hunt või šaakal ulub, või kui öökull huikab. Ka ei tohiks veedade retsiteerimist segada muusika, nuuksumine või laulmine. Kui inimene oksendab, peab ta enne seda, kui ta jälle veedasid retsiteerida tohib, magama või ghee'd sööma. Kui kusagilt tuleb paha haisu, tuleks veedade retsiteerimine katkestada. Samuti ei tohiks veedasid retsiteerida pärast õhtusööki või märgade kätega, puu otsas istudes või vees seistes, öösiti, kui uks on lahti ja päeval, kui uks on kinni.
Need käsud-keelud on küll suht veidrad :D

* Kui mees pärast abiellumist soovib veedade õppimist jätkata, peaks ta õpingutele keskenduma, elades kaks kuud aastas oma õpetaja majas. Mina /autor Apastamba/ õppisin sel moel veedade kohta rohkem kui õpilaseajal. Mõned autoriteetsed allikad aga keelavad seda, kuna kui mees on abiellunud ja pere rajanud, nõuab tema seisund majaperemehena igapäevaste riituste läbiviimist, peamiselt igapäevase tuleohvri toomist, külaliste võõrustamist ja muud sellist.

* Kohates endavanust või endast nooremat inimest, peaks küsima, kas tal läheb hästi; kšatrijalt tuleks küsida, kas ta on heas vormis; vaišjalt, kas tema omand on kahjustamata ja šuudralt, kas tema tervis on hea.
:) Kšatrijad on sõjamehed ja valitsejad, vaišjad kaupmehed, käsitöölised ja põllumehed, šuudrad aga teenijad - siit küsimuste loogika.

* Toit, mida on puudutanud ebapuhas inimene, muutub samuti ebapuhtaks, kuid see ei pruugi tähendada, et see on söögiks kõlbmatu.¤ Kuid ebapuhta šuudra toodud toitu süüa ei tohi, nagu ka toitu, milles on ihukarv või mõni muu sodi, mis on kokku puutunud millegi roojasega¤¤, millel on rämpsu sees elav putukas, või milles leidub hiirekakki (:D), mida on puudutatud jala või rüüservaga, mida on näinud koer või hälbinud inimene, mida on kantud rõivasiilu sees ja sellist toitu, mille on öösel toonud orjatar.

No see on ju hiiglama naljakas! :D


1. juuni 2010

¤ Mitte iga ebapuhas toit pole söömiseks kõlbmatu. Mõnda toitu saab puhastada - seda tehakse toidule vett pritsides või seda ghee'ga segades. /Ghee on miskitlaadi või, selitatud või./
¤¤ Roojased ained võivad olla mitut laadi. Kõige sagedamini aga nimetatakse sellisteks neid aineid, mida eritab inimkeha: uriin, roe ja lima. Peamiselt viidatakse 12 sellisele eritisele: oily exudations (ei oska tõlkida - õlised eritised? mis need veel on?), seemnevedelik, veri, rasv (rasu), uriin, kõõm, tatt, kõrvavaik, lima, pisarad, rähm ja higi.

* Alkoholi tarbida ei tohi, samuti vürtse, küüslauku ja seeni. (Ma siit praegu ei leia, aga kusagil oli põhjendus, et viimased kasvavad pimedates ja niisketes kohtades). Ei tohi süüa liha söövate loomade ja lindude liha. Kaladest on keelatud 'maopäine' kala, karnivoorsed kalad ja teised, mis on grotesksed, nagu näkid. (See on mu lemmik-keeld :D).

* Toitu ei tohi vastu võtta järgmistelt isikutelt: impotentselt mehelt; kuninglikult sõnumitoojalt; sellelt, kes annetab ohvrianniks sobimatut toitu (see on päris hea enesekontroll - kui toitu ei kõlba jumalale pakkuda, siis ei sobi seda ka endal süüa); spioonilt; sellelt, kes on hakanud kerjusmungaks ilma nõutavate riituste läbiviimiseta; mehelt, kes pole süüdanud ohvrituld (iga päev oma kodus, braahmani seisuses meeste kohustus); veedade õpetajalt, kes inimestest eemale hoiab, sööb kelle iganes toitu, eirab oma kohustust veedasid retsiteerida või on abielus šuudra-naisega; joodikult; hullumeelselt; vangilt; võlgnikult ja laenajalt, kes oma võlgnikke kiusab, nagu ka mehelt, kes õigel ajal oma laenu tagasi ei maksa - niikaua, kui nad oma rahade pärast kemplevad.

* Kui sa tead, et keegi on sooritanud patu, mis viib seisuse kaotamisele, siis ära ole esimene, kes sellest teistele räägib, kuid hoia sellest inimesest eemale, kui ta viib läbi religioosseid tegevusi.

* Nüüd loetleme me meeleplekke, mis olendeid piinavad. Need on: viha, erutus, raev, ahnus, sõgedus, silmakirjalikkus, kurjus, valetamine, aplus, lobisemishimu, kadedus, iha, viha, enesekontrolli puudulikkus ja 'jooga puudumine'.

Vihast, erutusest, raevust, ahnusest, sõgedusest, silmakirjalikkusest ja õelusest hoidumine; õgardluse, lobisemishimu ja kadeduse taltsutamine. Helduse, vabameelsuse (liberality), rahulikkuse, õrnuse, tasakaalukuse, enesekontrolli, kõigisse sõbraliku suhtumise, jooga-eluviisi, aarjalasliku käitumise (Arya-like conduct), lahkuse ja leplikkuse rakendamine on alati sobilik. Nende omaduste praktiseerimisel saavutab inimene Kõik.


2. juuni 2010

* Kedagi tappes tuleb tapetu perele anda lehmi vastavalt tapetu seisusele: kšatrija puhul 1000, vaišja puhul 100, šuudra puhul 10. Kusjuures ka naisterahva tapmise puhul on karistus sama. Braahmani tapmise puhul peab patukahetsus ja askees kestma elu lõpuni. Braahmani seisusest mehe või naise tapnud inimene peab 'metsa' elama minema, lobisemisest loobuma, koljust meisterdatud joogitopsist jooma ja nirusid riideid kandma. Almust paludes peab ta ütlema: "Kes annaks almust jõledamal kombel patustanule?" Mõned autoriteedid arvavad, et 12 sellisel moel elatud aasta järel on ta oma patu siiski lunastanud ja võib 'seltsida heade inimestega'.

* Kui keegi magab endast väärikama mehe naisega, peab ta omal tilli ja munandid ära lõikama ja neid pihus hoides marssima külast välja lõuna suunas, ning mitte kunagi tagasi tulema. Teine võimalik karistus on enesetapp, emmates tulist silindrit või selle sisse sulgumist. Tänapäeval pole teada, mis asjaga selle silindri näol täpsemalt tegu oli. Mõnel juhul oodatakse patustanult enesetappu näljutamise läbi - osad autorid aga keelavad enesetappu ükskõik mis moel.

* Huvitav on see, et kui keegi (valitseja!) patusele andestab ja talt patulunastust ei nõua, läheb tema patt andestaja peale üle.

* Ema on teinud lugematult palju asju, et sünnitada ja üles kasvatada meessoost järglane. Seetõttu peab poeg hoolitsema ema eest ka siis, kui ema on teinud pahateo, mille tagajärjel ta on kaotanud oma kasti-seisuse. Kuid usuriitustest selline ema osa võtma pole oodatud.

* Mees, kes on ebaõiglaselt oma naise hüljanud, peab kandma eeslinahka, mille karvane külg on väljapool ja kerjama toitu seitsmest majast öeldes: "Almust mehele, kes ebaõiglaselt oma naise hülgas." Nii peab ta elama kuus kuud.

* Braahman ei tohi oma toiduülejääke anda kellelegi, kes pole braahmani-seisusest. Kui ta seda siiski teha tahab, peab ta tikuga hammaste vahel surkima ja tiku koos hammaste vahelt kougituga toidu peale asetama.

Ja ongi Apastamba esimene raamat läbi :)

Kommentaare ei ole: