neljapäev, 15. september 2016

ANDRUS KIVIRÄHK "Rehepapp ehk november"

Käisin eile Väikukale raamatukogust toomas Kivirähki "Rehepappi" - see on tal kohustuslik lugemine - ja mõtlesin, et loen ikka ise ka läbi, Kivirähk on ju tore!

Aga noh, ega ta nüüd mingi peenutseja ka just pole :D ja pole vajagi, aga ma hakkasin paratamatult kohe mõtlema sellele, kui vingus näoga VT neid 'ebatsensuurseid' väljendusi loeb sealt... Contra luulekogu pidin ma ju ise läbi lugema, et sealt talle pähe õppimiseks võimalikult mahedat luuletust valida :D Sest VT on meil küll peenutseja..., aga see on vist paratamatu, kuna ta on elanud ainult minu ja Mehe 'mõjusfääris' ja meie siin ei pea ropendamist vajalikuks ... (ja näiteks Proust ja Pessoa, kes mul praegu endal pooleli on - ja tundub, et jäävad pooleli veel pikaks ajaks, haha... sest nad ju ei ropenda! :D -, saavad ka suguorganeid ja pärasoole mitmesuguses tahkusastmes väljutusi mainimata kenasti hakkama!) Mees küll ütleb "krdi...", aga ta nii kiiresti ütleb, et vokaalid pole kuuldavad :)... Samas Mees ise on mõnes asjas peenutseja, nokib ajalehtedest stiili- ja kirjavigu, käib neid - ise elevil - mulle näitamas ja nende kohal oigamas. Siis ma patsutan teda pepule ja nimetan "kahjurõõmurulliks", hehehee :) Aga no see selleks, eks! :)

Ma ise küll julgen arvata, et see on 14-15aastastele täiesti paslik lugemine, põnev ja lõbus lugu mõisaaegsest talurahvast, kes oma alatasa kõledal ja niiskel isamaal, kus surm su igal hetkel endale naksata võib, muud head ei oska näha, kui et saaks aga kellegi tagant midagi ära nihvata. Isegi kallid kadunukesed tunnevad hingedepäeval kodu külastades huvi ainult selle vastu, kas nende kokkuaetud varandus on ikka alles? :) See ahnus on siin nii üle vindi keeratud, et naljakas kohe ja samas ei saa märkamata jätta, kui koledaks ja rumalaks see inimesed teeb ... kui igasugune moraal või hoolivus on takistuseks ja jäägu lollidele, saamatutele.

Rehepapp on nutikas mees, kes aitab külarahval Vanapaganat ja Katku ära petta ja aitab nõu ja võlujõuga mitut sorti hädade puhul. Aga sellel sopasel maal, kus surm on nii tavaline ja ilm on nii niru, ei oska õnnelik olla küll keegi...

Kivirähk on eriti andekas vaimukate võrdluste looja; lihtsalt ei jõua ära imestada, kuidas nii tavatud mõttekäänud talle pähe kargavad ... Minu meelest on ta geniaalne.


Paar pisukest näidet:

Peremees laisale sulasele:
"Sinu sita tööst pole niigi palju tulu kui kerisele visatud kärbsesüljest leili!"

*

Sel ööl ta enam koju minna ei julgenud, jõi end täis ja magas kuudis koos kõrtsmiku koeraga, kes tundis sulase kuuel lehma hõngu ning lakkus teda nagu suurt supikonti, mille küljes veel küllaga liha.

:D
No ma ei või! Kust sellised võrdlused tulevad? :D



Ma mõtlen, et Kivirähki lapsed armastavad teda vist küll hullupööra, ta on lihtsalt nii leidlik ja lustakas oma ootamatute mõttekäikudega :) Isegi tema tegelaste ropendamised on kuidagi nunnud..., eks ilmselt selle pärast, et neid ei saa tõsiselt võtta.


- - -

Ahsoo, kell on 3,40 ja täna ma ei maga selle pärast, et eile saime augustikuu eest korteriühistult üle 160-eurose arve. Üks meie veemõõturitest oli katki läinud (kuigi kontroll oli tehtud ja kõik meie poolt korras) ja ei tea, kas nüüd soolati mitmekordselt tagant järele? Pean hakkama arveid võrdlema, muidu tegeleb nendega Mees, aga tema ei viitsi minna korteriühistusse järelpärimisi tegema. Jõle tüütu! No ei saa otsa need jooksmised ja siblimised!

Kommentaare ei ole: