neljapäev, 30. oktoober 2014

Ajurveeda ja unetus

Lugesin hiljuti üht artiklit ajurveeda lähenemisest unetusele ja püüan seda lihtsustatud kujul edasi anda.

Ajurveeda järgi on olemas kolm energiatüüpi, mis keha valitsevad ja mõjutavad meie füüsilist keha, emotsioone ja vaimulaadi.
Tavaliselt on inimeses miski neist energiatüüpidest või doshadest veidi ülekaalukam.

Minul näiteks valitseb vata dosha - see tähendab, et olen kehalt kõhn (asteeniline) ja liikuva muutliku meelega, kergelt elevusse ja ärevusse sattuv. Elementidest seostub sellega õhk, tuul.

Pitta dosha ülekaalu puhul on kehatüüp atleetlik, meelelaad kirglik, kärsitu, kergestiärrituv ja -süttiv.
Element - loomulikult tuli :)

Kapha dosha valitsemise puhul on inimesel soodumus ülekaalule (pükniline kehatüüp); meelelaad aeglane, väheliikuv, vanast kinnihoidev - muutusi mittearmastav. Element - (sorri, aga nii nad räägivad) lima.
Minu Mees näiteks on Kapha.

VT on kehalt täielik Vata - meelelaadilt aga Pitta! Doshatestides (neid peaks guugeldades ikka leidma, ingliskeelseid, aga küsimusi võiks neis olla vähemalt 20 - nii rohmakalt üldistada, nagu mina ülalpool tegin, ei maksa) tuleb VT pigem Pitta.

Huh, nats liiga lihtsustatud, aga sellest ma tegelikult ei tahtnudki rääkida.

Lugesin, et unehäired on ka kolme eri tüüpi, ja see on minu jaoks uus ja huvitav mõte, nii et jagan :D


Vata tüüpidel on nagunii väga tundlik  närvisüsteem, mistõttu nad kalduvad muretsema, ärevusele, depressioonile ja unetusele. Vata tüüpi unehäired on põhjustatud just sedalaadi rahutusest.

Pitta tasakaalutuse puhul on unehäirete põhjuseks liigne nõudlikkus enda ja teiste suhtes ja 'töösõltuvus'.

Kapha puhul on unehäirete põhjuseks loid (neurotransmitterite) ainevahetus: ajurakud ei saa piisavalt hästi toidetud.


Ma jätan teid unelejate pilte vaatama ja lähen ise otsin, kas ma leian internetiavarustest lingi ka teile :)






Hah, mul oli 'norsikutest' ainult kaks pilti, ilmselt postitasin nad juba teise blogisse.

Aga artikkel on siin: Ayurvedic Approach To Insomnia.



Kommentaare ei ole: